15.09.2010

Mała firma- jak szukać pomysłu?

Mała firma- to marzenie wielu ludzi, którzy mają dosyć pracy na cudzy rachunek i chcieliby sami sobie szefować. Jeśli i Ty chciałbyś znaleźć się w gronie przedsiębiorców przede wszystkim musisz zdecydować w jakiej branży ma zaistnieć Twoja firma.
Aby wybrać najlepszą rozważ kilka rzeczy:


1) Twoje wykształcenie i dotychczasowe doświadczenie zawodowe- większość ludzi decyduje się na podjęcie działalności w dziedzinach, w których wcześniej pracowali lub do których zostali przygotowani poprzez studia, kursy lub szkolenia. Jest to o tyle wygodne, że zazwyczaj zna się już branżę, jej słabe i mocne strony oraz zagrożenia, które mogą towarzyszyć początkom działalności. Często posiada się także znajomości, które mogą zaowocować współpracą.




2) Rynek lokalny- bardzo ważne przy wybraniu kierunku działalności jest rozpoznanie lokalnego rynku. Nie ma sensu otwierać w tysięcznym miasteczku trzeciego punktu ksero, jeśli dwa wcześniejsze ledwo przędą z powodu braku klientów. Należy się zastanowić, czy nasza firma będzie miała klientów. Czasami, by mieć pewność zysków, wystarczy nieco zmodyfikować profil działalności. Wracając do wcześniejszego przykładu- firmę zajmującą się ksero można wzbogacić o sklepik z artykułami papierniczymi, ponieważ takiego punktu brakuje w danej miejscowości?



3)Twój charakter- nie ma sensu otwierać punktu przedszkolnego, jeśli nie cierpisz dzieci. Musisz głęboko się zastanowić, jaka działalność stanie się Twoją pasją- wtedy prowadzenie firmy nie będzie tylko "robotą", lecz stanie się także przyjemnością.

4) Rodzinne biznesy- jeśli w Twojej rodzinie prowadzi się działalność, a Tobie się podoba jej profil, może warto się włączyć? Zawsze można poszerzyć zakres usług. Jeśli przykładowo Twoja mama prowadzi sklep z sukniami ślubnymi, Ty możesz zostać jej wspólnikiem i zająć się sprzedażą towaru w internecie. Rodzinny biznes ma tą cechę, że po krewnych dziedziczymy opinię. Jeśli krewny zdobył sobie stałych klientów- staną się oni także naszymi klientami. Kultywowanie rodzinnych tradycji bardzo wzmacnia markę firmy.


5) Możliwości finansowe- to najbardziej ograniczający czynnik. Gdybyśmy wszyscy dysponowali odpowiednimi środkami, większość z nas budowałaby luksusowe hotele, a nie myślała nad małą firmą.Należy przemyśleć, na jaki typ działalności w ogóle Cię stać. Możesz marzyć o własnej fabryce, ale jeśli nie masz środków na jej budowę lub dzierżawę, wyposażenie i uruchomienie produkcji- pozostanie jedynie mrzonką. Warto także zastanowić się nad kredytem- jeśli go bierzemy- jaka wysokość będzie dla nas możliwa do spłacenia. Musisz się liczyć, że przez pierwsze miesiące samodzielnej pracy kredyt może pożerać większą część Twoich przychodów. Gdy Twoja kieszeń nie jest zasobna, dobrze szukać tanich i pewnych pomysłów na działalność.

6)Kopiowanie sprawdzonych wzorców- przenoszenie na znany sobie grunt pomysłów podpatrzonych u kogoś innego może dać bardzo dobre efekty. Jeśli zastanawiasz się nad otworzeniem własnej cukierni- warto podpatrzeć, jak inni prezentują swoje towary, dekorują je, w co pakują. Takie obserwacje mogą pozwolić także skonkretyzować swoje cele. Widząc, jakie wyniki osiąga się w poszczególnych branżach możesz określić, co może udać się dokonać Tobie. Inspiracji można poszukiwać wszędzie- za granicą, w telewizji, prasie, internecie, na zakupach itp.


Gdy rozważymy podane wyżej aspekty, możemy zacząć poszukiwać konkretnego pomysłu na mały biznes.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli chcesz podzielić się swoim zdaniem: zostaw komentarz!